Tyttäreni kanssa olemme valloittaneet Kilpisjärven mahtavan Saanan ja käyneet Jäämeren rannalla. Se oli upea reissu. Välillä on tarpeen pitää lomaa, mutta loman huono puoli on siinä, että hyvät rutiinit katkeavat. Viikon kirjoitustauko venyikin yli kahdeksi viikoksi. Pahoittelen.
Hoitoalan ammattijärjestöt kokoontuivat eilen eduskuntatalon portaille vaatimaan hallitukselta riittävää panostusta koulutetun hoitohenkilöstön palkkaukseen. Hallituksen tarjous 150 miljoonaa euroa vuosittain neljän vuoden ajan ei riitä, sillä se merkitsee vain 40-50 euron kuukausikorotusta hoitajien palkkoihin, neljän vuoden aikana siis enintään 200 euron tasokorotus kuukausiansioon. Eduskuntavaalien alla kokoomus puhui tasa-arvotuposta ja lupasi hoitajille 500 euroa lisää kuukaudessa. Kansa uskoi ja antoi kokoomukselle painavan mandaatin lunastaa lupauksiaan. Nyt kokoomus Jyrki Kataisen johdolla on huomannut, että on eri asia luvata ja lunastaa myöhemmin lupauksensa. Hyvä kun saadaan edes Kallansillat korjattua kohtuullisessa ajassa, vaikka oman maakunnan ministeri istuu kirstun päällä! On aika katsoa peiliin. Pahimmassa tapauksessa joudutaan lakkoaaltoon lunastamattomien lupausten vuoksi!
Tämän päivän lehdessä (Savon Sanomat) oli toinenkin juttu, johon kiinnitin huomioni. Poliisi on nimittäin huolissaan liikennekurin höltymisestä. Eikä syyttä. Itse ajan 25-30 000 kilometriä vuosittain enkä ole voinut välttyä samasta huomiosta. Olen kohtalaisen rutinoitunut kuljettaja. Hiljattain ajoin kahdeksan vuorokauden aikana 2700 kilometriä ilman suurempia vaikeuksia. Olen oppinut ennakoimaan mahdolliset vaaratilanteet. En väitä olevani virheetön, vääriä arviointeja sattuu omalle kohdalle silloin tällöin, mutta kuitenkin aika harvoin. Sen olen pannut merkille, että nopeusrajoitukset eivät merkitse monille kuljettajille yhtään mitään, ei myöskään keltainen sulkuviiva eikä riittävän etäisyyden pitäminen edessä ajavaan autoon. Ajetaan kuin viimeistä päivää eikä välitetä siitä, että samalla altistetaan muut tielläliikkujat vaaraan. Oma lukunsa on sitten päihtyneet kuljettajat. Heitä paapotaan Suomessa. Auto valtiolle heti ekasta kerrasta ja kortti kuivumaan vuodeksi. Riittävä peloite pitää olla, lepsuilulla yksilö ei muuta asennettaan. Kiinnijäämisriskin tulee myös olla suuri.