Kuopion kaupunginvaltuusto kävi eilen valtuustoaloitteen pohjalta perusteellisen ja hyvän keskustelun koulukiusaamisesta ja sen ehkäisemisestä. Puheenvuoroissa korostuivat tekojen vakavuus ja pitkäaikaiset seuraukset uhrille. Aloite peräänkuulutti kaikkiin Kuopion kouluihin yhtenäistä toimenpideohjelmaa, joka aloitteen tekijöiden käsityksen mukaan edesauttaisi ongelmaan puuttumista ja sen ehkäisyä. Keskustelussa oli vahvasti esillä Pohjois-Karjalassa käytössä oleva malli, joka on vähentänyt kiusaamistapauksia merkittävästi.
Kuopion jokaisessa koulussa on käytössä jokin malli kiusaamista vastaan. Malleja on useita ja koulu on valinnut tietyn lähestymistavan ja koulun henkilöstö ja oppilashuolto on sitä harjoitellut vuosien saatossa. Työstä vastaa koulun rehtori, mutta työn onnistumiseksi on ratkaisevan tärkeää, että koko kouluyhteisö on siinä mukana ja että kaikki puhaltavat yhteen hiileen.
Koulukiusaaminen on edelleen valitettavan yleistä. Se tulee lähes jokaisen suomalaisen iholle. Meillä on kokemusta siitä joko henkilökohtaisesti, jonkun perheenjäsenen tai tuttavaperheen kautta. Kyse ei välttämättä ole fyysisestä pahoinpitelystä, joka täyttäisi rikoksen tunnusmerkistön, vaan hienovaraisemmasta psyykkisestä pahoinpitelystä, joka on huomattavasti hankalampi havaita.
Tiedän tapauksia, jossa kiusaaja on saanut mukaansa ryhmän muita luokan oppilaita yhtä oppilasta vastaan ja psyykkinen kiusanteko on jatkunut kuukausia, jopa toista vuotta, ennen kuin se on tullut esille. Sen esiintymismuotona voi olla moninainen jäynän teko luokkatilassa ennen opettajan saapumista luokkaan, mutta myös oppitunnin aikana kun opettajan huomio on kohdistunut muualle.
Pahimmassa tapauksessa kiusaaminen voi vaikuttaa kiusatun elämään kielteisesti. Kiusaaminen voi aiheuttaa uhrille lähtemättömiä traumoja ja se voi sairastuttaa vakavasti. Siksi meidän aikuisten tulee olla asian suhteen hereillä ja toimia itse vastuullisesti ja kunnioittavasti toisia ihmisiä kohtaan.
Maalittaminen somessa on erittäin huolestuttava ilmiö. Tähän me voimme jokainen vaikuttaa myönteisesti oman käyttäytymisemme kautta.